Lektionsanteckningar buddhism

Lektionsanteckningar buddhism

Likhet med Jesus tillhör Buddha en annan religion och en ny religion börjar bildas först efter hans död. En fysisk person kopplad till buddhismen. Man är ganska säker på att de var riktiga personer eftersom historiska texter talar om att de existerat och att man av olika skäl har talat om dem, men att de inte hade några gudomliga egenskaper.


Buddhas historia

Enligt legenden kommer den återfödda Buddha in i sin mammas sida som en vit elefant vilket har en likhet med Marias jungfrufödsel. Buddha föds ut mammans sida och kan stå och gå. Lotusblommor växer fram där han går och bilden som framställs är poetiskt. Mamman dör inom en vecka och kungen firar sonens födelse och bjuder in brahminer och gurus. De säger att Buddha kommer leva som asket eller ta över kungens kungarike. Därför växer Buddha upp i en skyddad miljö. När han är runt 30 år lämnar han palatset och ser en munk, en sjuk, en död och en gammal. Han inser då att människor inte alltid har det bra och att livet är hårt. Buddha avstår från det rika livet och slår sig ihop med fem asketer och “levde på ett sesamfrö om dagen”. Han inser att ytterligheterna inte är rätt sätt att leva och sätter sig under ett bodhiträd och mediterar. Han kommer på hur man ska leva livet på ett sant sätt mot oss själva och mot andra och når insikten om de fyra ädla sanningarna. Maror utsätter honom för frestelser i jämförelse med Djävulens frestelser och utmaningar till Jesus i öknen och båda klarar proven utan att gå över på den onda sidan. Maran säger att det Buddha kommit på är för svårt och att det är meningslöst att sprida läran. Buddha börjar predika i Benares och anhängarskaran blir större. Han upprättar sedan ett munkväsende, sanghan. När det är regnperioder måste de stanna eftersom det är svårt att färdas på vägarna och de upprättar en byggnad där vanliga människor får komma för att få undervisning. Buddha ville inte att kvinnor skulle bli nunnor eftersom de måste hålla familjebildningen och barnalstrandet igång, men sedan gav han med sig. Nunnorna står idag mycket lägre i status, men blir aktade i samhället. Detta är också anledningen till att man inom Theravada måste återfödas som munk för att nå nirvana.


Tempel

Vanligt att ha stora statyer. Finns tempel med boddhisattvastatyer som är färggranna på ett festligt sätt. I bönerullar finns olika texter och man sätter dem i rullning när man går där. Då sprids de i världen. Heliga ord sprids med en mindre bönerulle som kan hållas i handen.


En utbildningsform i diskussion är när en stående munk slår iväg frågor till en sittande munk som snabbt måste svara väl om etik, moral och hur man bör handla.


Full prostration görs med plattor på händerna för att glida helt ner på hela kroppen. Det är vanligt inom olika religioner att det ska vara fysiskt mödosamt att närma sig det gudomliga. Man helgar kroppen och rör sig mycket.


Radband används för att hålla koll på hur många verser man har reciterat.


De fyra ädla sanningarna

dukkha: otillfredsställelse, lidande

Buddhismen ser inte livet som ett enda lidande utan accepterar snarare att lidandet är integrerat i livet och är därmed inte pessimistiska till livet utan realister. Otillfredsställelse kan både betyda konkret fysisk smärta, men även en inre känsla av tomhet och urlakning.


Föränderlighet är ett nyckelord inom buddhismen eftersom allt är i ständig förändring. Naturen utan mänsklig interaktion, men även relationer är i ständig förändring. Det är realistiskt att inse att allt inte består. Den stora skillnaden mot hinduismen är att det inte finns en själ inom buddhismen. Karman återföds till en annan. På detta sätt kan hinduismen ses som mer egoistisk.


  1. Livet är ett lidande
  2. Lidandet orsakas av begäret
  3. Lidandet kan upphöra först efter begäret har utplånats
  4. Lidandet kan utplånas om man lever enligt den åttafaldiga vägen

Åttafaldiga vägen

Läran

1) Rätt insikt:

Acceptera buddhismens lära om människans situation i världen. Dit hör de fyra ädla sanningarna samt karmans lag, men främst de konsekvenser gärningarna får: onda eller goda.


Moralregler

2) Rätt sinnelag:

  • Visa välvilja mot allt levande
  • Aldrig använda våld (ahimsa)
  • Ta avstånd från världsliga nöjen

Det som ses som levande är det som rör på sig. Växter är till exempel inte levande och munkar kan därför äta växtbaserad kost.


Man ska finna en balans med sinnet och finna en medelväg. Man ska därför inte bli för euforisk eftersom risk finns för att ta fel beslut. Därför ska man också avstå från världsliga nöjen. Är man balanserad använder man bättre ord, tonfall och verkar lugnare.


3) Rätt tal:

Att inte ljuga, håna eller förtala någon (likt andra religioner); undvik onödigt prat (att tänka sig för innan man säger eller lovar något).


4) Rätt handlande:

Att inte döda, stjäla eller bedra någon (eller djur inom vissa grupper, sopar framför sig och silar vatten innan man dricker).


5) Rätt yrke:

Buddhisten får inte vara slaktare, jägare eller vapenhandlare (yrken som skadar annat liv).


6) Rätt strävan:

Avstå från starka sinnesrörelser och dåliga upplevelser. Fyll i stället sinnet med goda upplevelser.


Ett buddhistiskt sätt att leva i den moderna världen innebär att förstå att våld existerar på internet, men man behöver inte titta på det. Annars när man sina sinnen med onda handlingar.


Självkontroll och meditation

7) Rätt medvetenhet:

Noggrann självkontroll, undvik frestelser, var medveten om dina egna känslor så att häftiga känsloutbrott undviks. Bevara din sinnesro.


Inte äta eller konsumera för mycket av något. Man undviker droger överlag eftersom man tappar kontrollen över kroppen och sätter balansen ur spel. Balans är viktigt för att skona sig själv för att bli utsatt för saker, men även för att kunna stå för det man säger och gör.


8) Rätt meditation/koncentration:

Meditation över Buddhas lära leder till frigörande från det jordiska; att nå upplysning.


Läser texter, reciterar, stillar sig, mediterar, påminns att ha hemaltare eller personen man följer (buddhistisk lärare).


Provet

  • Behöver inte kunna den åttafaldiga vägen
  • Ska förstå essensen av läran/kunskap, moral och självkontroll/meditation
  • Inte underrubriker för Tipitaka, men som urkundstext

Våld förekommer även hos buddhister. Rohingyer är förföljda muslimer och dåden utförs av buddhister. På olika ställen handlar det att de inte är accepterade som minoritet. Myanmar/Burma styrs av militären och deras ledare har fått pris av Amnesty och Nobels fredspris. Amnesty har dragit tillbaka sitt pris. Buddhisterna protesterar fredligt genom att vända bort skålen och hindrar dem från att komma nära det gudomliga. Konflikter handlar ofta om resurser och makt istället för religion.


Människosyn

Man tänker sig att kroppen består av olika delar och det finns inte en själ. Skandhas och dharmas är olika ord för delarna som allt består av. Relationerna mellan kroppens fem delar är en del av förgängligheten och förändras som energier oavbrutet.


Det Buddha vänder sig mot är:

  • gudsbilder
  • präster
  • djuroffer, tidigare vanligt att använda i Indien (nu tre delstater)
  • kastväsendet

Man delar in buddhisterna i Sverige som konvertiter och asiatisk buddhism. Det är konvertiters tolkning som kommer fram som västerlänningarnas uppfattning om buddhismen.


Kina annekterade Tibet 1950 och Dalai Lama är sedan dess på landsflykt och mest aktuell i Indien. Kina har själv utsett en egen Dalai Lama. Enligt tradition väljs de ut genom att bebisar får välja mellan olika föremål och väljer man rätt är det ett tecken på att man tidigare varit upplyst.


Människan brottas ständigt mot de tre onda rötterna: tuppen (begär), ormen (hat), grisen (okunnighet).




Syn på kärlek och sexualitet

Äktenskap står utanför religionen. Grundtanke är att människan inte ska vara bunden till något, kärleksförhållande kan leda uppmärksamheten åt fel håll. Fokus i familjen ligger på intentionen av att skaffa barn och konsekvenserna av deras handlande. Munkar och nunnor lever i celibat, men som lekman förväntas man skaffa barn.


Sexualiteten hör hemma i äktenskapet och ingen erotisk litteratur existerar. Den ska inte missbrukar på ett sätt som skadar och får inte utföras på högtidsdagar, heliga platser eller inför heliga ting.


Normen är fortfarande äktenskap mellan man och kvinna och samkönat sex och äktenskap är inte något positivt.


Abort är ofta inte bra, endast tillåtet vid fara för moderns eller fostrets liv och vid våldtäkt, men preventivmedel är tillåtna.



Frågor

Varför bär munkar gula kläder?


Hur föds hinduer in i kaster i andra länder? Hur ser deras liv ut då?