Varför läser vi religion?

  • Förstå andra människors identitet
  • Förena samhället
  • Förstå andra religioner och perspektiv

 

Stefan Einhorns (professor i molekylär onkologi) definition av religionernas aspekter:

  • riter, traditioner och myter
  • moraliska/etiska värden
  • tröst och omhändertagande
  • sociala system
  • andligt/gudomligt innehåll

 

Etiska = hur vi väljer/tänker (tankeverksamheten), moral = utförande av tekniken

Omhändertagande = inte fysiskt, att bolla tankar, präst, rabi, stöd

Sociala system = sociala sammanhang med religiös kontext



Positiva och negativa aspekter gällande religion

Positivt

Negativt

gemenskap/tillhörighet

segregation/uteslutning

maktmedel (grund för rättssystem, flyktingström)

maktmedel (diktatur, ingen religionsfrihet)

sinnesro

fundamentalism (diskriminerande)

vägledning

vägledning

konkurrens

begränsning av vetenskaplig utveckling/synsätt

bromspedal (bromsar in, tex genmanipulation)

-

traditioner → gemenskap

traditioner (kvinnlig könsstympning i Afrika)

etik/moral

etik/moral

identitet

identitet

 

  • Präster kan inte bli kallade till rättegång (tystnadsplikt)
  • Särskilj politisk religion (förkrymper människor, begränsar) och religion
  • Antisemitismen är utspridd i Sverige och i Malmö är det extra allvarligt. Identitet kan därför vara både positiv (trygghet och identifikation) och negativ (förföljelse).

 

Burka, niqab och USA

Burka är förbjudet på allmänna platser i Frankrike. I Sverige har två rättsfall förekommit angående niqab. Ett där en förskollärare beslutades kunna ha niqab när föräldrarna kom, men visa mimiken för de små barnen och den andra en elev på universitetet som i samråd med klasskamrater fick ha sin på. I Sverige var ett förslag en åldersgräns för att bära niqab, men det gick inte igenom.

 

I USA är det förbjudet för människor från 8 länder att komma till USA varav 6 är muslimska länder.




Kunskapskrav

  • Förmåga att analysera religioner och livsåskådningar utifrån olika tolkningar och perspektiv.
  • Kunskaper om människors identitet i relation till religioner och livsåskådningar.
  • Kunskaper om olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap samt förmåga att analysera dessa.
  • Förmåga att använda etiska begrepp, teorier och modeller.
  • Förmåga att undersöka och analysera etiska frågor i relation till kristendomen, andra religioner och livsåskådningar och vad ett gott liv och gott samhälle kan vara.

 

  • Olika människosyn och gudsuppfattningar inom och mellan religioner (likhet/skillnad)
  • Kristendomen, de övriga världsreligionerna och olika livsåskådningar, deras kännetecken och hur de tar sig uttryck för individer och grupper i samtiden, i Sverige och i omvärlden.
  • Religion i relation till kön, socioekonomisk bakgrund, etnicitet och sexualitet.
  • Dra slutsatser om dessa i relation till individer, grupper och samhällen utifrån olika perspektiv och tolkningar.



1951 infördes religionsfrihet i Sverige och idag är Sverige kulturreligiöst vilket innebär att det är sekulariserat, men många tror på en högre andlighet och håller på traditionerna med dop, bröllop och begravning i kyrkan. Det är ca 62% som betalar kyrkoskatt, men det är troligen i kulturellt syfte och för att Svenska Kyrkan är den största organisationen i Sverige med 20 000 medarbetare och många av dessa är utbildade i själavård. Eftersom de har tystnadsplikt blir de social support. På kartor över sekulariserade och traditionella länder och utveckling så är vi en av ytterligheterna. På fråga om andlighet svarar 50% i europa och alla i mellanöstern ja.